Magyar Epidemiológiai Társaság
Főoldal Magyar Epidemiológia Közlemények, írások Letöltések Rendezvényeink Ajánlott oldalak Hírek 2024.04.27.
Pontos idő
Navigáció
Főoldal
Magyar Epidemiológia
Közlemények, írások
Letöltések
Rendezvényeink
Ajánlott oldalak
Hírek
Kapcsolatfelvétel
Keresés
Jognyilatkozat
ÖRÖKÖLT MAGÁNY
A cikk célja, hogy bemutassa, hogyan befolyásolják a családi tényezők a középiskolás diákok kapcsolathálóját. A család hatásának két formáját különítjük el. Direkt hatásnak tekintjük azt a folyamatot, melynek révén a családdal kapcsolatos magyarázó változók (ilyenek a testvér jelenléte a családban, a szülők legmagasabb iskolai végzettsége, munkaköre, beosztása) közvetlenül befolyásolják a diák társas helyzetét. Indirekt hatásnak nevezzük, amikor ezek a tényezők a diák személyiségét befolyásolják, ami később hatással lesz a nyitottságára, népszerűségére, társas helyzetére a középiskolai osztályában. A cikk alapját egy felmérés adja, melyet 14-18 éves iskolások körében (N=400) kérdeztünk le. A mintába került diákokat három kelet-magyarországi megye (Hajdú-Bihar, Szabolcs-Szatmár-Bereg és Borsod-Abaúj-Zemplén) 14 intézményéből választottuk ki, elérhetőség alapján. Összesen 17 osztályt kérdeztünk le. A mintavétel nem valószínűségi volt, így a minta nem reprezentatív. Az adatbázist SPSS 16.0 szoftver segítségével elemeztük.
Kimutattuk, hogy a szülők iskolai végzettsége és foglalkozása hatással van a gyermek személyiségére, ezáltal az autoriter személyiségjegyek kialakulására is. Ezek a személyiségjegyek azonban nincsenek egységes hatással a diák társas helyzetére, bizonyos személyiségjegyek negatívan, mások sehogy vagy pozitívan (vezérelvűség) hatnak a kapcsolatteremtő képességre és a népszerűségre. A közvetlen hatás tekintetében igazoltuk, hogy az anya és apa foglalkozása hatással van a fiatalok osztályon belüli kapcsolathálójára, a testvér jelenléte a családban azonban ilyen szempontból irreleváns.
Magyar Epidemiológia
Bejelentkezés
Felhasználónév

Jelszó



Még nem regisztráltál?
Kattints ide!

Elfelejtetted jelszavad?
Kérj újat itt.
Copyright © - MET, 2006-2014