|
ÖRÖKÖLT MAGÁNY |
A cikk célja, hogy bemutassa, hogyan befolyásolják a családi tényezők a középiskolás diákok kapcsolathálóját. A család hatásának két formáját különítjük el. Direkt hatásnak tekintjük azt a folyamatot, melynek révén a családdal kapcsolatos magyarázó változók (ilyenek a testvér jelenléte a családban, a szülők legmagasabb iskolai végzettsége, munkaköre, beosztása) közvetlenül befolyásolják a diák társas helyzetét. Indirekt hatásnak nevezzük, amikor ezek a tényezők a diák személyiségét befolyásolják, ami később hatással lesz a nyitottságára, népszerűségére, társas helyzetére a középiskolai osztályában. A cikk alapját egy felmérés adja, melyet 14-18 éves iskolások körében (N=400) kérdeztünk le. A mintába került diákokat három kelet-magyarországi megye (Hajdú-Bihar, Szabolcs-Szatmár-Bereg és Borsod-Abaúj-Zemplén) 14 intézményéből választottuk ki, elérhetőség alapján. Összesen 17 osztályt kérdeztünk le. A mintavétel nem valószínűségi volt, így a minta nem reprezentatív. Az adatbázist SPSS 16.0 szoftver segítségével elemeztük.
Kimutattuk, hogy a szülők iskolai végzettsége és foglalkozása hatással van a gyermek személyiségére, ezáltal az autoriter személyiségjegyek kialakulására is. Ezek a személyiségjegyek azonban nincsenek egységes hatással a diák társas helyzetére, bizonyos személyiségjegyek negatívan, mások sehogy vagy pozitívan (vezérelvűség) hatnak a kapcsolatteremtő képességre és a népszerűségre. A közvetlen hatás tekintetében igazoltuk, hogy az anya és apa foglalkozása hatással van a fiatalok osztályon belüli kapcsolathálójára, a testvér jelenléte a családban azonban ilyen szempontból irreleváns. |
|
|
Magyar Epidemiológia | |
Bejelentkezés |
|
|