|
GYERMEKEK ÉS A KÖRNYEZET I. - A KÖRNYEZET OKOZTA ÁRTALMAK MEGJELENÉSE 9-11 ÉVES GYERMEKEK KOCKÁZATÉSZLELÉSÉBEN |
Napjainkban egyre nagyobb hangsúlyt kap az egészségfejlesztési programokban a gyermekek egészségnevelése. Jelen kutatásunk elsősorban a környezeti hatások okozta betegségek korosztály-specifikus értelmezésére fókuszált. Alapvető célkitűzésünk volt annak megismerése, hogy az általános iskolás tanulók kockázatészlelésében hogyan jelennek meg a természeti és társadalmi környezet azon elemei, amelyek betegségforrásnak tekinthetők, valamint hogy mely betegségeket tartják egyértelműen környezeti eredetűnek. A kérdőíves vizsgálatot hat iskolában, 9-11 éves tanulók körében végeztük (n=448). A mintában szereplő, különböző lakókörnyezeti típusokban elhelyezkedő (nagyvárosi, kisvárosi, kertvárosi, lakótelepi) iskolák azt a szándékunkat prezentálják, hogy közvetlenül a lakókörnyezet szerepét értelmezzük a tanulók laikus egészségképében. Az adatgyűjtéshez “draw-and-write” módszert alkalmaztunk, amely írásos és rajzos válaszadásra is lehetőséget ad. A vizsgálati eredmények kvalitatív és kvantitatív elemzései bizonyították, hogy a tanulók lakókörnyezete erőteljesen befolyásolja azt, hogy a környezet mely elemeit, s milyen mértékben tartják betegségforrásnak. A válaszadók többsége egyértelműen a környezetre káros emberi tevékenységeket (autóforgalom, zajártalom) nevezték meg közvetlen hatásként, azonban ezek értelmezésében életmódbeli (dohányzás) és egyéb (pollenszennyeződés) tényezők is szerepet kaptak. |
|
|
Magyar Epidemiológia | |
Bejelentkezés |
|
|